محل تبلیغات شما

وم تمالك نفس در همه حال و در خوشى و نا خوشى صحبت شد ، تمالک نفس مانند زدن دهانه یخاردار به اسب و سوار بر او شدن است

بعداز دهانه ى خاردار در دهن اسب چموش بعلاوه دایما باید دهانه در دست را كب باشد(مراقبة النفس )

اگرما حتی در خط خدا هم باشیم باید مواظب باشیم كه از خط خارج نشویم مثل بعضىبرجستگان : (22) الحج :  31: فَكَأَنَّماخَرَّ مِنَ السَّماءِ

اینتوجه كه مبادا خواسته هاى دل من مرا از مسیر خدا خارج كند ، این توجه دایمى مراقبه النفس استو راه دست یابى را مى گفتیم كه باید با نفس مثل یك دشمن برخورد نماییم ، حتى اگر دشمن ما به ما چیزى را دعوتكند كه به نظر خوب باشد باید هوایش را داشته باشیم كه نكند مى خواهد سر ما كلاهىبگذارد و باید دید كه مقصودش چیست ؟ نباید به تمایلات نفسمان و خودمان خوش بینباشیم

الكافی  ج‏2 73 باب الاعتراف بالتقصیر .  : عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِبْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ إِنَّ رَجُلًا فِیبَنِی إِسْرَائِیلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِینَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناًفَلَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُتِیتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَاالذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَیْهِذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِینَ سَنَة

- حضرت ابو الحسن علیهالسّلام فرمود: مردى در بنى اسرائیل چهل سال عبادت خدا كرد و سپس قربانى  نمود و از او پذیرفته نشد، با خود گفت: این وضعاز خودت پیش آمد و غیر از تو گناهكار نیست. امام فرمود: خداى تبارك و تعالى باووحى نمود كه: نكوهشى كه از خود كردى از عبادت چهل سالت بهتر بود.

-قربانى همیشه بریدن سرگوسفند نیست بلكه همان صدقه است چون موجب قرب و تقرب به خداوند متعال مى شود وعلامت پذیرش آن آمدن آتش و صاعقه از آسمان و آتش و نشانه ى تقرب فرد به درگاه خدابود و براى بدست آوردن ارزش خود

-ما بر خلاف این عابد بهخود خوش بین و به خدا بد بینیم‏و  مى گوییمچرا خدا جواب نداد  و اشتباه را از اوجستجو مى كنیم و شریان اصلى حیات این است و رگ وطین كمال این مطلب است که خود رامقصر و خدا را مبرا بدانیم و خود را متهم کنیم.

عدةالداعی و نجاح الساعی   177  : رُوِیَ أَنَّ عَابِداً عَبَدَ اللَّهَسَبْعِینَ عَاماً صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَیْلَهُ فَطَلَبَ إِلَى اللَّهِحَاجَةً فَلَمْ تُقْضَ فَأَقْبَلَ عَلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ مِنْ قِبَلِكِ أُتِیتُلَوْ كَانَ عِنْدَكِ خَیْرٌ قُضِیَتْ حَاجَتُكِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْهِمَلَكاً فَقَالَ [لَهُ‏] یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّ سَاعَتَكَ الَّتِی أَزْرَیْتَفِیهَا عَلَى نَفْسِكَ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَتِكَ الَّتِی مَضَتْ

- روایت شده است كهعابدى هفتاد سال روزها روزه مى‏داشت و شبها به عبادت صبح مى‏كرد و سپس از خداىتعالى حاجتى را در خواست كرد حاجت او برآورده نشد. پس به خود روى آورد و گفت: اى نفس به خاطر تو خدا حاجت مرانداد اگر در تو خیرى مى‏بود حاجت تو را به تو مى‏دادند خداى تعالى فرشته‏اىرا به سوى او فرستاد و گفت اى فرزند آدم! این لحظه كه نفست را كوچك شمردى در نزدمن بهتر از عبادت‏هاى گذشته‏ات مى‏باشد

-باید هر چه كه دلم مى خواهد قبلاز اینكه تصمیم بگیرم اول باید بررسى كنم كه خدا هم مى خواهد ؟ كه سه حالت در پیشاست که در گذشته گفته شده است ، چون كمترین غفلت بالاترین خسارت را در پىدارد ولى ما نمى فهمیم،  مثال : یک داستان روزیبه نزد مقدس   اردبیلى آمدند  پرسش از نجاست آب چاه در صورت دخول نجاست در آنکردند مقدس برای این که نکند داشتن چاه و بودن چاه در خانه او موجب خطا در حکم اوشود دستور داد که چاه خانه اش را پر کردند و بعد از مدتی حکم را بیان کرد نگاهکنید به مراقبت عجیب او كه نكند حکم داده شده در اثر خدعه های نفس باشد .

(45) الجاثیة :  23 : أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُهَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِوَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلاتَذَكَّرُونَ

- گمراهى پیروان هواىنفس و خواسته هاى دل مخصوص جاهلان و نادانان نیست بلکه بزرگان هم در خطرند  

بحارالأنوار   ج‏68    2   باب 64 : عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ ع قَالَ مَنِ اتَّقَى اللَّهَیُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْیُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِینَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَقَمَنٌ أَنْیَحُلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِی

- از حضرت هادى علیهالسّلام كه فرمود. هر كستقوى داشته باشد و عظمت خدا را مراعات نماید حشمت و عظمت باو داده مى‏شود. كسى كهخدا را اطاعت كند مردم هم از او اطاعت خواهند كرد و هر كس خالق را اطاعت كند ازخشم و نیتى مخلوق باكى ندارد و هر كس خالق را بخشم آورد سزاوار است كه خشم ونیتى مردم شامل حال او شود.

-بحار الأنوار ج‏67 26باب 43:أَنِّی حَبِیبُمَنْ أَحَبَّنِی وَ جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُونِسٌ لِمَنْ أَنِسَبِذِكْرِی وَ صَاحِبٌ لِمَنْ صَاحَبَنِی وَ مُخْتَارٌ لِمَنِ اخْتَارَنِی وَ مُطِیعٌ لِمَنْ أَطَاعَنِی

خلاصه جلسه سی و یکم

رد آیت الله بهجت بر وحدت وجود

اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!

نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی

كه ,وَ ,خدا ,مى ,تو ,مَنْ ,از او ,هر كس ,خدا را ,مى خواهد ,وَ مَنْ

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

globarorus مرکز دانلود سرگرمی و آموزش اراک (دانلود رایگان) السَّلامُ عَلَیکَ یَا سَیِّدَ السّاداتِ الاَعاظِمِ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا اَحمَدُ بنُ مُوسَی الکاظِم نمایندگی حر لژیون هفتم همسفران درجان زادگاه من سفارشات میس واندا Linda's game Megan's notes ♥دنیای داستان ها♥ perdeatictou