گفته شد كه هیچ گاه انسان نباید كه فكر كند كه صد در صد از تمایلات نفسانى و خطر نفس اماره مصون است وگرنه به هلاکت میفتد
بحار الأنوار ج99 ص 673باب 59:مَنْ قَالَ إِنِّی خَیْرُ النَّاسِ فَهُوَ مِنْ شَرِّ النَّاسِ وَ مَنْ قَالَ إِنِّی فِی الْجَنَّةِ فَهُوَ فِی النَّارِ
-و در بحث كرامت نفس گفته شد که باید متوجه به این باشیم که همه چیز به نفع بشر آفریده شده ( خلق لكم ) و نعمت هاى فراوانى به ما داده که بسیار عظیم هستند (41) فصلت : 53 سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ، و این مطلب را می توان با توجه به كارخانه هاى عظیم در وجود بشر مثل كلیه و قلب و ریه كه پنج هزار دریچه دارد و معده و . به راحتی فهمید : أ تزعم انك جرم صغیر و فیك انطوى العالم الاكبر ، اگر انسان توجه به نعمت هاى خدا در عالم که در بدنش و روحش قرارداده است مثل عقل و اراده آزاد و اختیار بکند مى یابد كه با ارزش ترین و بالاترین موجودات جهان هستى است و این همه سرمایه ها براى ما مصرف مى شود و به نفع ما كار مى كند و در این پیكر ما بیشماره نعمت نهاده شده است و نسبت به روح هم خدا نعمت هاى فراوانى قرار داده میفهمیم كه خدا خیلى به ما ارزش داده است و ما را تحویل گرفته است : (17) الإسراء : 70 وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا
و خدا فرشتگان زیادى را براى ما قرارداده است این همه فرشتگان معصوم براى ما به كار گرفته شده اند و بعد دیگر به راحتى نمى گوییم كه ولش كن ، مگر ما را ول كرده اند كه ولش كنیم ! و بعد از همه اینها یك مامور از سوى خدا هست كه عزیزترین براى او است مانند رسول خدا صلى الله علیه و آله و اهل بیت كه مفت در اختیار و در دسترس تو قرار داد و تو را هم بر سر دو راهى خیر و شر قرارداد و اگر به دنبالشان بیایى با سرمایه اى که خود به تو داده به جایى مى رساندمان كه اگر به عزراییل فرمان دادىم اطاعت كند و اون راه هم جز پاكى و درستى و فضیلت چیزى نیست و هیچ كدام از دستورات الهی بد نیست و هیچ كدام از نهى شده ها هم خوب و خیر نبوده و نیست ، حال خدا مى گوید كه بیا به خودت و به این نعمات عرج بده
-در داستانی داریم که سلمان فارسی به عزراییل دستور داد که در مورد شخصی به او آسان بگیردو به عزرائیل دستور دادکه (ارفق به) به او آسان بگیر و عزرائیل از او فرمان برد و این نشان دهنده ی مقام بالایی است که انسان با تبعیت از راه اهل بیت می تواند به آن برسد .
پس به خود ارزش بدهید. این به معناى از نظر خود و خود راضى بودن نیست
بحار الأنوارج4725 باب 4: تَفْسِیرُ الثَّعْلَبِیِّ رَوَى الْأَصْمَعِیُّ لَهُ ع
أُثَامِنُ بِالنَّفْسِ النَّفِیسَةِ رَبَّهَا-فَلَیْسَ لَهَا فِی الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَمَنٌ-(من این نفس با ارزش را فقط به خدا مى فروشم (از خودم فقط در راه خدا استفاده مى كنم (از نعمت هاى گفته شده ))-چون چیزى غیر او بهاى انسان نمى شود
بِهَا یُشْتَرَىالْجَنَّاتُ إِنْ أَنَا بِعْتُهَا-بِشَیْءٍ سِوَاهَا إِنَّ ذَلِكُمْ غَبَنٌ-انسان با امكانات خدا داده مى تواند بهشت را تحصیل كند و اگر بغیر این بفروشد ضرر كرده است
إِذَا ذَهَبَتْ نَفْسِی بِدُنْیَا أَصَبْتُهَا- فَقَدْ ذَهَبَتْ نَفْسِی وَ قَدْ ذَهَبَ الثَّمَناگر من این امكانات را براى این امور مادى استفاده كنم وقتى من مردم ثمن و بها و آنچه تحصیل كرده ام نیز از بین مى رود
به خود ارزش دادن یعنى كه خود را جز به خدا نفروختن و نتیجه ى شناخت ارزش خود و كرامت خود است
خلاصه جلسه سی و پنجم
اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!
نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی
كه ,خدا ,وَ ,مى ,ارزش ,داده ,نعمت هاى ,و به ,و در ,براى ما ,و این ,مَنْ قَالَ إِنِّی
درباره این سایت