محل تبلیغات شما

در پاسخ این جانب  که پرسیدم  : (آیا وحدت وجودی را که اهل عرفان می گویند ، قبول دارید یا نه ؟ ) ، فرمودند :

آنان از این جهت مصیب هستند و از یک جهت ، در اشتباه  . جهت اصابه ی آن است که آنچه می بینند ، دروغ نیست ، و جهت اشتباه ، آن که میبینند ، با کثرت حقیقیه منافات ندارد .

آنچه می بینند واحد است ، تجلی حضرت حق است . موضوع تجلی ،در قرآن و روایات  اسلامی ، مطرح است ، الی ماشا الله ( بعدا عین کلام ایشان را خواهیم آورد  که تجلی نه به معنای عرفا بلکه به معنای مخلوقی از مخلوقات خدا )

آنان وحدت حکمیه را با وحدت خقیقیه اشتباه کرده اند . من معتقد به وحدت حکمیه و کثرت خقیقیه هستم  و ندیدم کسی (این مطلب را ) گفته باشد .

آنها هم که قائل به وحدت حقیقیه هستند ، عملا همین اعتقاد را دارند .مثل سید محمد کربلایی ، که یک شب تا صبح گریه میکند .اگر وحدت خقیقیه باشد ،گریه برای چه ؟  

قرآن و اخادیث اسلامی وحدت خقیقیه را رد میکند(کان یاکل الطعام)

سپس اضافه کردند : (جمع میان ) کثرت خقیقیه و وحدت حقیقیه ، محال است ،مگر اینکه کسی بگوید تناقض محال نیست .

آنچه در روایات آمده که (یبصر به )و (یسمع به ) ، اشاره به همان وحدت حکمیه  است . همچنین (لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک )(حدیث قرب نوافل )

زمزم عرفان، محمدی ری شهری ،ص130

آیت الله بهجت در ادامه ی توضیحاتشان در باره ی وخدت خقیقیه فرمودند : وقتی خورشید آمد ستارگان ، دیده نمیی شوند اما واقعا هستند .

همان ص131

ایشان شخصا دزباره ی حکم نجاست این افراد اظهار نظر نکردند ولی فرمودند : به ملا محمد کاظم گفته بودند :قائلین به وحدت وجود را تکفیر کنید .فرموده بود :آنها اشتباهشان در مقتضیات برهان است .نمی شود آنها را تکفیر کرد ، مثل کسی که تصور می کند آتش گردان ، آتش است .

همان

نکته ی مهم و قابل توجه این است که در تجلی  حضرت حق بر قلب بعضی تصور می کنند که آنچه دیده اند ، خداست . این از بی دقتی است . دیدن قلب هم مانند دیدن چشم ممکن است خطا کند . کسانی که قایل به وحدت خقیقیه ی جهان هستند ، دچار این خطا شده اند . (فلما تجلی ربه لالجبل .) ، جلوه ی خداوند و تجلی  او غیر خود اوست . تجلی ، فعل خداست ، نه خود او . همان ص127

متاسفانه برخی وبلاگها از قول ایشان به دروغ نقل کرده اند که میرزا مهدی اصفهانی آخر عمر از اعتقاداتش برگشت و حال آنکه ایشان گفته اند که  : ایشان در اواخر عمر از آنچه در مورد فلاسفه و فلسفه گفته بود ، برگشته بود و این معنا برای من ثابت شده است

همان طور که می بینید ایشان اشاره  به مطالب بعضا تندی دارند که آن بزرگوار درباره ی بعضی اشخاص  مثل مرحوم کمپانی  گفتع بود

حال سوال ما از  پیروان ابن عربی و ملای رومی  و ملاصدرا و متوجهان به مزخرافات  آنان  این است که بزرگ عرفا و فهیم ترین و آگاه ترین عارف از نظر خود شما مزخرفات وحدت وجود و تجلی را قبول ندارد ، حال شما چرا کاسه داغ تر از آش شده اید و ملت ایران را به این سمت و سو سوق میدهید و جوانان را به انحراف می کشانید

رد آیت الله بهجت بر وحدت وجود

اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!

نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی

، ,وحدت ,ی ,خقیقیه ,تجلی ,ایشان ,وحدت خقیقیه ,به وحدت ,وحدت وجود ,است که ,وحدت حکمیه

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کشورهای شیعه pridarexin پله پله تا ملاقات خدا فراکاو New folder Air Max 90, KD 6, LeBron 11, Cheap Jordan Shoes Sale rebinona کافه استار فروش قیمت لیف دستکشی لایه بردار زنانه دخترانه چیست ثبت نام