محل تبلیغات شما

یكىاز بحث هاى مرتبط با خود شناسى این است كه انسان در هر زمینه اى براى خودش بهترینرا انتخاب كند و این مشى همه ى عقلا است كه هنگامى كه چیزىرا براى خود انتخاب مى كند بهترین را انتخاب می كند  و در عرف جامعه هم ما براى خرید هر چیز سعى مىكنیم با پول اندك جنس بهتر را انتخاب كنیم و حتى براى انتخاب بهتر ممكن است زیرقرض هم برویم و این یك مشى عقلایى در همه ى زمینه هاى انتخاب و گزینش است كه نیكوترین را میخواهند انتخاب كنند ، آنچه كه در متون دینى به آن توجه داده شده این استكه همینطور كه شما در امور زندگیتان به دنبال اصلح و احسن میروید در امور دینى واخروى و معنوى هم از همین روش پیروى كنید و از این مشى عقلایى بیرون نروید 

حضرتصادق در یكى از دعاهایشان كه در بحارالانوار ذكر شده است مى فرمایند : فاز والله عبد هداه الاستبصار و صحت له الافكار و ارشده الاعتبار و احسن لنفسه الاختیار فقام الیك بنیة منه صادقة و نفسمطمئنة بك واثقة‏

مضمون  بخش قبل این دعا این است كه خدایا به در خانه ىتو آمده ام شب است و همه ی درها بسته شده و همه ی افراد کارآمد در خوابند و ملوکدرها را بسته و نگهبان ها مواظبند که کسی مزاحم نشود ولی تو خدایی هستی که لاتاخذهسنة و لا نوم و من در یک چنین ساعتی پیش تو آمده ام و دست به سوی تو دراز کرده امو از تو طلب حاجت میکنم چون هر کس دستش را جز به در خانه تو دراز کند متوجه خسرانزیادی خواهد شد چرا که همه چیز در دست توست و اگر کسی بنا باشد کاری برایم بکندباید با اراده ومشیت تو باشد و تا تو اراده نکنی از کسی نمی توانم عزت را بدستبیاورم و همچنین تامین خواسته های ما در نزد مردم مساوی است با منت و کوچکی ما برخلاف تو که منت بنده را هم داری که آمده است از تو چیز خواسته است ، حال این خدایمهربان را انسان بگذارد و برود و برای خلق کوچکی کند ؟!!

-اماترجمه این قسمت از دعا : سوگند به خدا رستگار می شود و به خواسته هایش می رسد آنبنده ای که بصیرت و بینائیش او را راهنمایی کرده و فکر و بینشش فکر صحیح است وعبرتگرفتن او را به رشد و کمال رسانده است و برای خودش نیکو وبهترین را انتخاب کند وبفهمد که غیر خدا همه هیچ کاره اند و آنی که همه چیز به دست اوست فقط خداست و وقتییافت  در محضر تو با نیتی درست به نزد تومی آید و دلی مطمان به لطف و عنایت تو و از غیر تو منقطع می شود و جدا می گردد

-ازاین جملات فهمیده می شود که بصیرت و بینایی سبب می شود که انسان راه را پیدا کند وکوری و بی بصیرتی خصوصا در راه خطرناک و پرپیچ و خم باعث نابودی و به مقصد نرسیدنمی شود عین این مطلب در مورد مسائل دینی صادق است که در این مسائل کسی می تواندمتدین باشد که بصیرت داشته باشد و بینا باشد خصوصا در زمان غیبت و زمان زیادی فتنهها ولغزش ها که حفظ دین سخت تر است از خرط قطات(کشیدن دست بر بوته تیغ برای کندنخارها) و گرفتن آتش به کف دست ، در این زمان آیا انسان باچشم بسته که هر کس او رابه هر جا خواست بکشاند میتوان به مقصد رسید .

إذدخل أبو الحسن موسى بن جعفر علیه السّلام و هو غلام، فقمت إلیه و قبّلته و جلستمعه، فقال أبو عبد اللّه علیه السّلام: یا إبراهیم أمّا أنت فهذا صاحبك من بعدی،اما لیهلكنّ فیه أقوام، و لیسعد آخرون، و لعن اللّه قاتله، و ضاعف علیه العذاب،اما لیخرجنّ اللّه من صلبه خیر أهل الأرض فی زمانه سمیّ جدّه، و وارث علمه وأحكامه فی قضایاه؛ معدن الإمامة و رأس الحكمة؛ یقتله جبّار بنی فلان بعد عجائبطریفة حسدا له، و لكنّ اللّه عزّ و جلّ بالغ أمره و لو كره المشركون، و یخرج اللّهعزّ و جلّ من صلبه تكملة إثنی عشر مهدیّا، اختصّهم اللّه بكرامته، و أحلّهم دارقدسه؛ المنتظر الثانی عشر منهم، المقرّ به كالشّاهر سیفه بین یدی رسول اللّه صلّىاللّه علیه و آله یذبّ عنه، قال: فدخل رجل من موالی بنی امیّة، فانقطع كلامه، فعدتإلى أبی عبد اللّه علیه السّلام أحد عشر مرّة أرید منه أن یستتمّ الكلام فما قدرت علىذلك، فلمّا كان قابل السّنة الثّانیة دخلت علیه و هو جالس فقال: یا إبراهیم مفرّجالكرب عن شیعته بعد ضنك شدید و بلاء طویل و جوع و خوف، فطوبى لمن أدرك ذلك اّمانحسبك یا إبراهیم، قال إبراهیم: فما رجعت بشی‏ء هو أسرّ من هذا لقلبی، و لا أقرّلعین

 در كتاب غیبت از ابراهیم كرخى روایت كرده كهگفت: داخل شدم بر حضرت صادق علیه السّلام خدمت آن بزرگوار نشسته بودم كه حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام كه هنوز پسربچه‏اى بود وارد شد من برخاستم و او را بوسیده پهلویش نشستم. حضرت صادق علیهالسّلام فرمود: اى ابراهیم! پیشوا و امام تو پس از من همین (كودك) است، هر آینهجمعى در باره او به هلاكت و جمعى دیگر به سعادت مى‏رسند، كشنده او را خدا لعنت كندو عذابش را دو چندان كند، هر آینه خداى متعال بهترین اهل زمین در زمان خود از صلباو خارج كند كه او هم نام جدّش (امیر مؤمنان علیه السّلام) و وارث علم و حكمهاى اواست در قضاوتهایى كه فرمود، معدن امامت و ریشه حكمت است.

اورا ستمكار اولاد فلان (مراد بنى عباس است) پس از عجایبى نوین (كه از او ظاهر شود)از روى حسد مى‏كشد ولى خداى تعالى كار خود را به نهایت رساند اگر چه مشركان را بدآید و از صلب او خارج نماید كامل‏كننده دوازده نفر پیشوایان دین را كه آنها رامخصوص به كرامت خود فرموده، و در بارگاه قدس خویش جا داده، و او دوازدهمین امامىاست كه (مردم) انتظار آمدن او را مى‏كشند، كسى كه (به امامت) او اقرار كند مانندكسى است كه در پیش روى پیغمبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله شمشیر زند، و دفع دشمناز آن بزرگوار نماید (راوى) گفت: در این هنگام مردى از دوستان بنى امیه وارد شدحضرت سخن خود را برید، مجددا خواستم آن بزرگوار دنباله مطلب را بیان فرماید ولىموفق نشدم تا یازده مرتبه این موضوع تكرار شد و در هیچ یك از این یازده مرتبه موفقبه استماع دنباله مطلب نشدم، تا سال بعد كه مجددا خدمت حضرت رسیدم، حضرت نشسته بودو به من فرمود: اى ابراهیم! (دوازدهمین آنان) كسى است كه پس از سختى زیاد و بلایىطولانى و ترس و وحشت و گرسنگى، ناراحتیهاى شیعیان را برطرف مى‏كند، خوشا به حال كسىكه آن زمان را دریابد، اى ابراهیم! (آنچه گفتم) تو را كافى است. ابراهیم گوید آنسال با چیزى بهتر از آنچه از حضرت شنیده بودم و دلچسب‏تر برنگشته بودم.

-تعلیم و تعلم امروز كماست به معناى این كه انسان یك عالم ربانى را پیدا كند و از او دین یاد بگیریم وم كنیم  ؛ نگاه كنید كه ابراهیم چندبار براى دریافت دین به نزد امام میرود ، پس حتما در كارها یك نفر دانا براى مپیدا كنید و بصیر و بینا باشید

2-فكرها دو جور است یكىناصحیح و یكى صحیح و ناپاك و غلط

3-انسان باید از حوادثعبرت بگیرد

4-انسان باید نیكو تر رابراى خود بر گزیند و لى  با بصیرت و فكردرست باید دید نیكو تر كدام است

بصیرت، فكر درست وعبرت و در نهایت نیكو را انتخاب كردن و نتیجه این قرار گرفتن در مقابلاو با نیت درست است

آنگاهمى فهمد كه خدا بهتر است یا دیگران و شیطان و میفهمد كه على علیه السلام بهتر استو یا دنبال دیگران برود  (10) یونس :  35 : أَ فَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّأَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدى‏ فَما لَكُمْكَیْفَ تَحْكُمُون‏

خلاصه جلسه چهلم 

رد آیت الله بهجت بر وحدت وجود

اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!

نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی

كه ,تو ,علیه ,اللّه ,حضرت ,براى ,است كه ,او را ,علیه السّلام ,می شود ,و از ,احسن لنفسه الاختیار

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نوید رهایی از فرقه تروریستی رجوی تهیه کنندهای سلامت در تابستان وبلاگ دختران زیبا buibersgardesc دوربین مدار بسته cainurigerc مطالب اینترنتی لی لی آی تی supprealniawit kamumosu