محل تبلیغات شما

ایمانبر دو گونه است ایمان مستقر و ثابت و ایمان موستودع و ودیعه اى و موقت  كه از بین مى رود ، حال  اگر بگویند چه كسى از مومنین ایمانش برایش تامرگ مى ماند و چه كسى از دست مى دهد و مى میرد ، خواهیم گفت نمى دانیم و چرا نمىدانیم ؟به این دلیل كه معیار هنگام مرگ است و نه الان

بحارالأنوار   ج‏68  364 باب 90 حسن العاقبة و إصلاح السریرة : عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا فَرْوَةَالْأَنْصَارِیَّ وَ كَانَ مِنَ السَّائِحِینَ یَقُولُ قَالَ عِیسَى ابْنُمَرْیَمَ یَا مَعْشَرَ الْحَوَارِیِّینَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ النَّاسَیَقُولُونَ إِنَّ الْبِنَاءَ بِأَسَاسِهِ وَ إِنِّی لَا أَقُولُ لَكُمْ كَذَلِكَقَالُوا فَمَا ذَا تَقُولُ یَا رُوحَ اللَّهِ قَالَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّآخِرَ حَجَرٍ یَضَعُهُ الْعَامِلُ هُوَ الْأَسَاسُ قَالَ أَبُو فَرْوَةَ إِنَّمَاأَرَادَ خَاتِمَةَ الْأَمْر

معانىالاخبار. از پدرش . از احمد بن سهل كه گوید از ابو فروه انصارى كه از روزه-داران بود شنیدم كه میگفت. عیسى بن مریم علیهماالسّلام بحواریین فرمود. بحقیقتمیگویم كه مردم میگویند میزان استحكام و درستى بنا، و ساختمان باساس و پایه آنبستگى دارد ولى من چنین نمیگویم عرضه داشتند. پس شما چه میفرمائید؟ فرمود بحقیقتمیگویم. كه آخرین سنگى كه عامل و بناء میگذارد او اساس كار است ابو فروه گویدمنظور حضرت عیسى علیه السّلام این است كه آخر و پایان كار ملاك و میزان عمل است.

(31) لقمان :  34  : ماتَدْری نَفْسٌ ما ذا تَكْسِبُ غَدا

-پس هیچ كس نمى تواندقضاوت كند كه  بناى ایمانش مستقر و پایدارخواهد بود و یا مستودع و ناپایدار

 إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُتَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ- وَ إِنَّ الْكَافِر( یامنافق ) لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِه پس در دینباید ترس از خطرات داشت

دراین دنیا مائیم و شیطان و دشمنان قوى مجهز و پر تلاش قسم خورده كه گفته است  همه را به انحراف‏مى‏كشانم  و واى بر ما واین غفلتى كه گرفته است مارا  ، آنقدر قوى است كه در حال خواب رهایمان نمىكند و در هیچ جا ما را رها نمى كند (38) ص : 82 : قالَ فَبِعِزَّتِكَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ   و فقطكسانى كه در پناه خدا باشند نجات پیدا خواهند كرد 

علامهمجلسى در كتاب عین الحیات مثلى زده است از باغى با یك مالك كریم و مهمانانى كه سگىهم در باغ است ولى وقتى میزبان با میهمان آشنا باشد و مورد عنایت صاحب باغ باشد ، از شر این سگ در امان است ولى اگربا میزبان این سفره و باغ بیگانه باشد به دست این سگ وحشى پاره پاره خواهد شد ، دراین سفره ى گیتى نیز سگى به نام شیطان نیز هست (17) الإسراء :  65إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْسُلْطانٌ وَ كَفى‏ بِرَبِّكَ وَكیلا (15) الحجر :  42 إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْسُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوینَ  و ارتباط به خدا و مربوط بودن به او هم بندگىاست و بوسیله ى بندگى كردن بدست مى آید و تمام تلاش شیطان براى به جهنم بردن ما بىایمان مردن است و تمام تلاش هاى  او براىآن مرحله جهت دهى شده است و ارتباط ما با خدا به وسیله ى گناه ضعیف مى شود وبوسیله فضل و توفیق او و رشته ارتباط ما با او است كه گاهى عمل خیر انجام مى دهیمو نه از فضل خودمان (12) یوسف :  53  إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء الا مارحم ربی

در دعا می خوانیم : انت الذى فى الفقرااقمتنىو هر چه به رحمت او نزدیك شویم هم نیازمان به او و ارتباتمان به او بیشتر مى شود وگرنه فرمول وجود ما غیر این است ،اگر  خدادر هنگام گناه  به ما بگوید مى دانستى یانمى دانستى  چرا یاد نگرفتى و چرا دانستهكردى و حال كه این چنین كردى رشته ارتباتم را با تو قطع مى كنم و این تو و اینخودت و در این صورت قطعا طعمه شیطان خواهیم شد وما هیچ تامینى براى به بهشت رفتننداریم ، و مومن همیشه باید بین خوف و رجا باشد ، و طلبى از خدا نداریم ، آیا نمىشود كه خدا بعد این گناهان ما را یك لحظه رها كند؟ كه به این خذلان الهى گویند ،آیا تا به حال خدا كسى را رها نكرده است ؟ چرا فراوان و از ما بهتر ها را مانندبلعم و باعورا به عقل و نفس خود رها شده اند و لذا  چرا ما باید فكر كنیم كه ما مصون هستیم ، اصلاتمام خوبى ها و اعمال خوب ما از عنایت او است ، الهنا عاملنا بفضلك و لا تعاملنا بعدلك و لا تاخذنا بسو اعمالنا ولىما استحقاق این را داریم كه ما را رها كنند با این گناهانى كه داریم و لذاباید دائما در بیم و هراس باشیم ، پیغمبر اكرم در همه زمینه ها از جمله خود شناسىاز همه بهتر است و شب ها با گریه فراوان مى فرمود : الهى لاتكلنى الى نفسى طرفهعین ابدا

خلاصه جلسه سی هشتم 

رد آیت الله بهجت بر وحدت وجود

اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!

نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی

كه ,، ,مى ,نمى ,خدا ,إِنَّ ,است و ,در این ,به او ,أَقُولُ لَكُمْ ,را رها ,لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ ,لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ,فرمود بحقیقت میگویم ,أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قیروکارزین( شهر آفتاب ) بشارت 1 ♪ یک حبــــه شعــــر ♪ خدمات مرکزی ، تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی در ایران، مرکز تعمیرات تخصصی Vickie's collection فروشگاه جواد uaramecof سعید مارکتینگ Betty's collection