محل تبلیغات شما

بعد از تمالك بر نفس و چیرگى بر شهوات و خواسته هاى نفس و توان كنترل  شهوات  نفس  ، مراقبه النفس و بپا و مواظب خواسته هاى نفس بودن مطرح است كه بر دو پایه استوار است  1- برخورد یك دشمن را در برخورد با خواسته هاى دل داشته باشیم كه نكند ما را از سعادت و كمال باز دارد

 بحار الأنوار  ج‏1    154  باب 4:  یَا هِشَامُ مَنْ تَعَظَّمَ فِی نَفْسِهِ لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْض‏

2-محاسبه النفس  و از خود حساب كشیدن : یَا هِشَامُ لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ مِنْهُ وَ إِنْ عَمِلَ سَیِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیْه‏

 - فی وصیة رسول الله ص لأبی ذر الغفاری : یَا أَبَا ذَرٍّ لَا یَكُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقِینَ حَتَّى یُحَاسِبَ نَفْسَهُ أَشَدَّ مِنْ مُحَاسَبَةِ الشَّرِیكِ شَرِیكَهُ فَیَعْلَمَ مِنْ أَیْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ أَیْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ أَیْنَ مَلْبَسُهُ أَ مِنْ حِلٍّ أَمْ مِنْ حَرَام‏

حاسب نفسك قبل ان تحاسب فانّه اهون لحسابك غدا وزن نفسك قبل ان توزن و تجهّز للعرض الاكبر یوم تعرض لا یخفى على اللَّه خافیة

وگرنه اگر محاسبه ی امروز را به فردا افکند آنگاه : (65) الطلاق :  8 : فَحاسَبْناها حِساباً شَدیداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُكْراً

-بحار الأنوار  ج‏75  7  تتمة باب 15 : عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یُحْصِیَ عَلَى نَفْسِهِ مَسَاوِیَهَا- فِی الدِّینِ وَ الرَّأْیِ(  بینشها و نظرات ) وَ الْأَخْلَاق(خلق و خو ها ) وَ الْأَدَبِ( برخورد با مردم )- فَیَجْمَعَ ذَلِكَ فِی صَدْرِهِ أَوْ فِی كِتَابٍ وَ یَعْمَلَ فِی إِزَالَتِهَا

بر عاقل لازم است كه كارهاى زشت خود را در دین و نظر و راى و اخلاق و ادب مورد توجه قرار دهد یا بدل بسپارد و یا در دفترى بنویسد و سعى كند آنها را برطرف نماید.

خداوند در قرآن می فرماید : (21) الأنبیاء :  1 : اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فی‏ غَفْلَةٍ مُعْرِضُون : یكى از مصادیق این غفلت این است كه ندانیم چه كرده ایم(غفلت از کارهایی که می کنیم و کرده ایم و از اشتباهات و کمبودهایمان )

نباید غفلتداشت بلکه باید اینگونه بود : بحار الأنوار  ج‏74    79    باب 4 : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ- وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِه‏

-داستان به یکی از شاگردان میرزای اصفهانی گفتند که چگونه میرزا به اینجا رسید گفت  این مقامات حاصل سه چهل روز محاسبه است چهل روز  اول دو ستون کشید و احصاى حسنات و سیئات ودر چهل روز  دوم  دو  ستون کشید و احصاى  نیات براى خدا و غیر خدا  ، و عمل از روى عادت یا به قصد  و نیت کرد و در چهل روز سوم دو ستون کشید و احصاى  دوستى و خوش آمدن ها و  دشمنى ها و بد آمدنها براى خدا و غیر خدا را نمود و شد میرزای اصفهانی

-در روایت هم داریم که خدایا چنانکن که : حتى  لم  یحبوا سواك

تحف العقول ص  456   : و أَمَّا هَذِهِ الدُّنْیَا فَإِنَّا فِیهَا مُغْتَرِفُونَ وَ لَكِنْ مَنْ كَانَ هَوَاهُ هَوَى صَاحِبِهِ وَ دَانَ بِدِینِهِ فَهُوَ مَعَهُ حَیْثُ كَانَ وَ الْآخِرَةُ هِیَ دَارُ الْقَرَار

-و همه باید بدانیم که : خدا مى بیند و حتى  عدد نفوس  ما هم محاسبه مى شود

خلاصه جلسه ی سی و دوم

رد آیت الله بهجت بر وحدت وجود

اگرصدسال شراب بخوری خدا میگذرد ولی از این که می گویی مثنوی اصل الاصول است نمی گذرد!

نظر امام خمینی درباره ی اصفار ملاصدرا و فصوص الحکم و فتوحات ابن عربی

وَ ,مِنْ ,فِی ,  ,خدا ,كه ,چهل روز ,است كه ,خواسته هاى ,ستون کشید ,مِنْ أَیْنَ ,لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

arcoumnocu phelorapoch سیستم حفاظتی و نظارتی خرید اینترنتی جدایی عاشق Shanika's receptions دغدغه های رهبری اخبار ایران یاران عاشق Candace's notes